Moses og de 10 bud

Da israelitterne var slaver i Ægypten, blev deres sønner dræbt. For at redde Moses liv, lagde hans mor ham i en sivkurv, og satte ham ud på floden, i håb om at han måtte blive fundet. Faraos datter fandt ham, og adopterede ham. Moses voksede op, og en dag var han ude for at se på slavearbejdet. Der så han en israelit blive dræbt af en vagt, og han blev vred og slog vagten ihjel. På grund af dette måtte han flygte ud i Sinai-ørkenen. I ørkenen ser han en dag en brændende tornebusk, hvorfra Gud taler til ham. Gud beder ham føre israeliterne ud af Ægypten og tilbage til Kanaans land, og overbeviser ham med tegn om, at han skal gøre det.

Moses tager tilbage til Farao, og beder ham lade folket rejse, men Farao siger nej. Først efter at Gud har sendt mange frygtelige plager over Ægypten bøjer Farao sig, og lader israelitterne gå. Men han fortryder, og sender sine soldater efter dem. Da de når til det røde hav, åbner havet sig, så de kan gå over på den anden side. Men da de er nået over, lukker havet sig igen over soldaterne, der forfølger dem. Selvom Gud hjælper Moses og israelitterne, lader han dem vandre rundt i ørkenen i 40 år, før de når frem til det lovede land. Da var de fleste af dem, der var med på rejsen fra starten, døde, og dem der nåede frem, var blevet født på vejen. Heller ikke Moses nåede frem – han døde lige ved grænsen.

Tre måneder efter at de er gået over det røde hav, ankommer de til Sinai-bjerget. Gud beder Moses gå op på toppen. Han er 40 dage på bjerget, hvor han taler med Gud, og modtager to stentavler med ti bud. Gud lover, at Han vil være med israelitterne og hjælpe dem, hvis de kun tilbeder Ham Den Levende Gud og ikke holder nogen afguder.

De ti bud er:

1. Jeg er din Gud. Du må ikke have andre guder ved siden af mig.

Gud giver sig til kende, som den éneste sande Gud, som troen bør rette sig imod. Han ved godt, at mennesker nemt kommer til at forgude og tilbede ting og idéer de selv har fundet på. Det kan være at de tror, at der gemmer sig guder i naturen, eller at en diktator er guddommelig (Hitler for eksempel). Men Gud siger, at vi ikke kan tro på Ham og tro på andre guder samtidig, for så tror vi i virkeligheden ikke rigtigt på den levende Gud, som har al magt.

2. Du må ikke skabe billeder og bøje dig for dem og tjene dem.

Det drejer sig ikke kun tegnede billeder, men også om statuer, og i det hele taget det som mennesker selv har skabt – for eksempel smukke bygninger. Vi mennesker bliver let imponerede over, hvad vi selv har lavet med vores hænder, men det er kun ting og ikke noget guddommeligt.  I dag er der mange mennesker, der sætter penge og rigdom som det højeste i deres liv.

3. Du må ikke misbruge Guds navn.

Vi må kun bruge Guds navn med dyb respekt og kærlighed, Vi må ikke sige Gud for sjov eller for at krydre vores sætninger med Hans navn. Vi må heller ikke bruge Guds navn for at gøre os bedre end andre.

4. Du skal holde hviledagen hellig.

Til hverdag går vi skole, læser lektier, går på arbejde og så videre. Om søndagen lægger vi arbejdet fra os og beskæftiger os med Gud. Selvfølgelig kan man også slappe af med andre ting om søndagen, og man skal heller ikke glemme Gud på hverdagene. Men søndagen er hellig, og det betyder, at det er særlig vigtigt at gå i kirke om søndagen.

De første fire bud stod på den ene af stentavlerne, som Moses fik af Gud på bjerget. Disse bud handler om menneskers forhold til Gud.

De næste bud stod på den anden af stentavlerne. De bud handler om menneskers forhold til andre mennesker.

5. Du skal ære din far og din mor.

Vi skal ikke kun elske vores far og mor, men også ære dem. Det er fordi, Gud har givet forældre en meget vigtig opgave: at fortælle dem om Guds kærlighed, og at holde familien hellig. De skal gøre deres bedste for at være et godt eksempel for deres børn, og selvom det måske ikke lykkes så godt, så skal de æres for at have gjort deres bedste. Når forældrene er blevet gamle og grå, og har svært ved at huske og svært ved at gå, så skal de æres, så deres sidste år bliver gode år.

6. Du må ikke slå ihjel.

Livet er helligt – vores liv tilhører Gud. Intet menneske har ret til at tage hverken andres liv eller sit eget liv. Det er en synd overhovedet at tænke på det. Det betyder også, at vi altid skal tænke på at være forsigtige, så vi ikke udsætter andres liv for fare – for eksempel i trafikken. Vi må heller ikke gøre andre mennesker syge, så deres liv bliver kortere. Nogle gange kan man føle sig tvunget til at forsvare sig mod voldelige angreb, men en kristen bør altid gøre sit bedste for at slutte fred med alle andre midler, inden det kommer så vidt.

7. Du må ikke bryde ægteskabet.

Man må ikke være utro mod sin ægtefælle. Sex er en hellig gave fra Gud til en mand og en kone, og må ikke misbruges. Derfor bør man heller ikke have sex før man bliver gift. Det kan lyde meget gammeldags, for mange mennesker i dag tænker ikke sådan. Men prisen kan være høj. Mange bliver ensomme, fordi de ikke slår sig til ro med en ægtefælle, de lider under jalousi og bedrag, de får foretaget aborter og får sygdomme.

8. Du må ikke stjæle.

Vi har alle fået evnen til at arbejde, så vi kan klare os selv, og det er kærligt at hjælpe dem, der ikke kan. At stjæle er at udnytte og bedrage. Det gælder også, selvom man ikke direkte bryder loven. Når man gør sig rig ved at tage fra andre, fordi man er stærkere, eller fordi man tror man er mere smart, så er det tyveri. Det gør andre mennesker kede af det, og det skaber ufred.

9. Du må ikke vidne falsk mod din næste.

Det er forkert at lyve, for den der lyver, kan man ikke stole på. Gud er sandhed, og derfor skal vi altid holde os til sandheden. Det er især forkert at lyve om andre, for det kan ødelægge dem. Et eksempel er mobning, som kan gøre at mennesker mister modet på livet, og dropper ud af skolen eller deres arbejde. Det kan også være, at man taler ondt om en bestemt slags mennesker, fordi de ser anderledes ud eller har en anden tro.

10. Du må ikke begære din næstes hustru og de ting, der hører din næste til.

Man må  ikke misunde andre, fordi de har en smuk kone, smukke børn, en god hjerteveninde, en kær hund eller den nyeste smartphone. Misundelse er at sende onde tanker, og det er imod Gud. Tværtimod skal vi glæde os over andre menneskers glæde. Det bliver vi selv rigere af, hvorimod vi føler os fattige og forladte, når vi er fulde af misundelse.

———————

Det er vigtigt at forstå, at de ti bud ikke er nogle tørre regler. De er en hjælp, når vi bliver i tvivl om vores tro, og når vi skal undersøge, om vi har syndet. Jesus sagde, at han ikke kom for at bryde loven, men for at gøre den stærkere. Det betyder, at i stedet for at have budene i hjernen, skal vi have dem i hjertet.

2 kommentarer

  1. zjq85tqh said,

    2. juni 2017 hos 09:51

    Arafat er sej

    • zjq85tqh said,

      2. juni 2017 hos 09:51

      Arafat er sej


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: