Trosbekendelsen

Når vi skal sige kort, hvad vi tror på, så gør vi det med trosbekendelsen:
Trosbekendelsen Forklaring
Jeg tror på én Gud, Faderen den almægtige Gud er en enhed ligesom en krop, hvor Faderen er hovedet. Gud har al magt over alt, som Han kan vælge at bruge som Han vil.
Skaberen af Himmel og Jord, alt det synlige og det usynlige Gud har skabt den verden vi lever i, de verdener vi ikke kender, og hele Gudsriget. Han har skabt det vi kan sanse, og også det vi ikke kan sanse med vores øjne, ører, hænder og så videre.
Og på én Herre Jesus Kristus, Guds enbårne søn Vores Herre og øverste præst er Jesus Kristus, som ikke kun er enebarn men også er født enestående.
Som er født af Faderen før alle tider, lys af lys, sand Gud af sand Gud Faderen har født Ham af sig selv, før verden overhovedet blev skabt. Han er lys ligesom Faderen er lys, og Han er sand Gud fordi han er en enhed med Faderen.
Født, ikke skabt, af samme væsen som Faderen, og ved hvem alt er blevet til At han er født betyder, at Han ikke er skabt, men at han er præcis samme slags som Faderen – nemlig den eneste Gud, som har skabt alt.
Og som for os mennesker er nedsteget fra himlen og er blevet kød ved Helligånden og Jomfru Maria og er blevet menneske For os menneskers skyld er Jesus Kristus kommet ned fra Himmelen til os på jorden. Han har ladet sig føde som menneske, og det betyder at Han har fået en krop som os andre mennesker. Som menneske er Han født af Jomfru Maria. Hendes graviditet er forårsaget af Helligånden.
Som for os er korsfæstet under Pontius Pilatus, har lidt og er blevet begravet og er opstanden på den tredie dag efter skrifterne Jesus Kristus blev korsfæstet, hvor Han led frygteligt til Han døde og blev begravet. Men på den tredje dag opstod Han igen fra graven som et levende menneske, hvilket man kan læse om i Bibelen.
Og opfor til himmelen, sidder ved Faderens højre hånd, hvorfra Han skal komme at dømme levende og døde, og på hvis rige der ikke skal være ende Så farede Han op til himmelen, og der sidder Han på Gud-faders højre side. En dag, når tiderne er forbi, skal han dømme alle mennesker, om de skal være med Ham i Gudsriget, eller om de ikke skal være med ham, og Hans rige skal vare evigt.
Og på den Hellige Ånd, Herren og livets giver, som udgår fra Faderen, og som med Faderen og Sønnen tilbedes og forherliges og som har talt ved profeterne Helligånden er også Herre og Gud, og har også været med til at skabe livet. Helligånden kommer fra Gud-faderen, og Ham beder vi til og glædes over, ligesom med Faderen og Sønnen.
Og på én Hellig, Katolsk og Apostolsk Kirke Vi tror også på Kirken, som er Hellig – det vil sige uden synd. Kirken er katolsk, hvilket vil sige, at den er der for alle mennesker i hele verden. Og den er apostolsk, fordi Jesus har sagt at de troende skal give det glade budskab videre til andre mennesker, så de også kan blive troende.
Jeg bekender én dåb til syndernes forladelse Der er kun én dåb, den som man får i Kirken (men det kan godt foregå i det fri), og dåben giver mennesket tilgivelsen for deres synder. Dåben giver os frihed.
og forventer de dødes opstandelse, og den kommende evigheds liv Vi tror på at alle mennesker skal genopstå ligesom Jesus gjorde, og at vi kan leve for evigt i Kristus.

2 kommentarer

  1. Christian Schmidt said,

    8. april 2011 hos 03:38

    Det ser noget katolsk ud det dér.

  2. Kristian said,

    8. april 2011 hos 10:22

    Du kan ellers finde den optrykt bagerst i din salmebog!


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: