Stefanus og Paulus

Dem der dræbte Jesus, ville også dræbe Hans troende – de kristne. Det havde Jesus også forudsagt, og sådan var det i flere hundreder år, og selv i dag bliver kristne forfulgt i mange lande.

Stefanus var en af de første kristne. Han var diakon og hjalp til ved gudstjenesten. Han helbredte også syge ved sin bøn. Han blev anklaget foran jødernes råd ved hjælp af  falske vidner. Da de bad ham forsvare sig, fortalte han hele jødernes historie og endte med at gentage profeternes ord, om at jødernes ledere altid har sat sig op imod Helligånden. Så blev de sure på ham, men Stefanus var fuld af Helligånden og sagde: “Nu ser jeg himlen åben og Menneskesønnen stå ved Guds højre side.” Så blev de rasende og for allesammen løs på ham, trak ham ud af byen, og stenede ham til døde.

Vi mindes Stefanus den 27. december, og med ham mindes vi alle, som er blevet dræbt som kristne martyrer. Martyr betyder vidne.

En af dem, der var tilstede, da Stefanus blev dræbt, var en mand der hed Saulus. Han var altid ude efter de kristne. Nogle gange brød han ind i deres huse, og slæbte dem hen i fængslet. En dag tog han til byen Damaskus i Syrien, hvor han vidste, at der var kristne. Dem ville han fange.

På vejen til Damaskus blev han pludselig blændet af et stærkt lys, og han faldt til jorden. Han hørte en stemme sige: “Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?” Han svarede: “Hvem er du, herre?” Han sagde: “Jeg er Jesus, som du forfølger.” Saulus omvendte sig til Kristus, blev døbt, og prædikede Hans ord.

Snart rejste han vestpå til Europa for at fortælle om Jesus. Da begyndte han at kalde sig Paulus, som er et romersk navn. Måske har han heddet det hele tiden, man ved det ikke, men i Europa var det ikke et fremmed navn. Det var måske også fordi, han ikke ville kendes som den gamle Saulus, der forfulgte de kristne.

Paulus besøgte Cypern, Lilleasien (som i dag hedder Tyrkiet), Grækenland og landene nord for, og Italien. I det nye testamente er der mange breve (epistler) fra Paulus til de menigheder, han har besøgt. På sine rejser blev Paulus også forfulgt og forsøgt myrdet, og mange af brevene skrev han fra et fængsel.

Vi mindes apostlen Paulus den 29. juni samtidig med apostlen Peter. De blev begge henrettet af den romerske kejser Nero.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: