Bøn

Bøn er at tale til Gud. Nogle gange jubler vi over Gud. Andre gange takker vi Gud. Og måske oftest beder vi Gud om noget.

En bøn kan være personlig og komme lige ud af hjertet. Man siger, hvad der skal siges kort og enkelt. Der er ingen grund til at finde på særligt smukke ord eller fine formuleringer. Gud kender os jo, og man kan alligevel ikke imponere Gud.

En bøn kan også være en fast bøn ligesom Fadervor. De faste bønner er ofte nogle, som hellige har skrevet for mange år siden, men de kan også være nye. Uanset om de er gamle eller nye er de lige “friske”.

Det er godt at bede en morgenbøn og en aftenbøn. I en bønnebog kan man finde de bønner, man normalt bruger. Det er også godt at takke før og efter man spiser, og før man skal i gang med en vigtig opgave eller ud at rejse. Der er ingen grænser for, for meget man bør bede. Nogle mennesker kan bede inde i sig selv hele tiden, men det er ikke så mange. Jo mere du beder, jo mere har husker du Gud i dit hjerte.

Sådan er det godt at bede

Når man beder, er det godt at have et særligt sted i hjemmet, hvor man kan bede i fred. Det er almindeligt at lave et hjemmealter. På hjemmealteret stiller mange ikonen af Kristus og ikonen af Gudsmoder Jomfru Maria. Der kan også stå mange andre ikoner, eller de kan være hængt op på væggen omkring alteret. På selve alteret foran ikonen stiller man et olielys (salatolie), som kan brænde lang tid ad gangen. Så kan man også have sin bibel, bønnebog og helgenkalender der.

Før man beder, bør man have ro i kroppen og i sindet, og have tid til det, så man ikke skal skynde sig. Når man beder faste bønner, skal man passe på at man ikke mister koncentrationen. Før man begynder, slår man kortets tegn foran sig, og bøjer sig foran ikonerne. Under bønnerne slår man også kortets passende steder – for eksempel ved Fadervor.

Man kan selvfølgelig også bede flere sammen – det gør vi jo i kirken. Og man kan bede forbøn for hinanden. Det er godt at være flere om bede for noget. Når vi beder til de hellige, beder vi netop om deres forbøn for os.

Skal man bede om noget?

Jesus siger, at når vi beder i tro, så skal der gives os. Det vil sige, at vi får altid noget godt, men det er ikke nødvendigvis det, vi beder om. Gud ved bedre end os, hvad der er det rigtige.

Der er mennesker, der kommer ud for en trafikulykke og bliver handicappede, deres børn bliver dræbt, og bagefter mister de deres job, og bliver måske skilt og alkoholikere, og dør af skrumpelever. Er Gud ligeglade med dem? Vil Gud ikke høre deres bøn? Gud hører alles bøn, men glem aldrig, at vi jo ikke lever i paradis, hvor der altid er fred, glæde og skønt og dejligt. Her i verden er der ondskab og lidelse, men jo mere vi lever i Kristus, jo mere hjælper Han os med at bære lidelsen, når ulykken rammer.

Det er vigtigt også at bede for de døde – det vil sige dem, der er sovet hen, for sjælen er udødelig. Vi skal bede for at Gud tager imod dem i sin himmel.

Forskellige bønner

Udover Fadervor er det vigtigt at bede:

“Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nu og altid og i al evighed.”

“Værdigt og ret er det at prise dig salig. Du evigt salige og alrene og moder til vor Gud. Højere æret end keruber og uendelig mere herlig end serafer. Du som uberørt fødte Gud, Ordet. Sande gudføderske dig højlover vi.”

I det gamle testamente er der en del, der hedder Salmernes Bog. Alle disse salmer er også bønner, og nogle af salmerne bruges meget i Kirken. Det gælder især Salme nr. 51.

Der er desuden en ganske kort bøn, der hedder Hjertebønnen. Den lyder:

“Herre Jesus Kristus Guds søn. Forbarm dig over mig synder.”

Hvis man er flere slutter man: “Forbarm dig over os.” Denne bøn handler om det vigtigste: at tage imod Guds tilgivelse. Man beder denne bøn ved at gentage den stille og roligt mange gange – måske 100 gange eller flere endnu. Der findes særlige bedesnore, hvor man bevæger fingrene fra knude til knude efterhånden som man beder. Man kan også bede den, hvis man venter på bussen, eller ikke har noget at lave.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: