Ikonerne

I kirkerne er der billeder af Jesus, Jomfru Maria og andre hellige. Der kan også være statuer og udskårne billeder.

Vi kalder dem for ikoner. Det er normalt malede billeder, men kan altså også være et kors eller en statue.

Ikonerne viser de hellige, men de er ikke bare billeder. De er vinduer! Gennem ikonen kan vi have en kontakt med den hellige, som man kan se på ikonen.

Derfor gør vi korsets tegn og beder foran ikonen, og derfor kysser vi også ikonen. Det er ikke billedet, vi kysser, men det er den hellige, som vi ser “gennem” ikonen.

Hos jøderne er det forbudt at lave billeder af Gud, og der var også kristne i gamle tider, som mente, at det skulle være forbudt. I 700- og 800-tallet var der en voldsom kamp mellem kristne, der ville forbyde ikonerne, og kristne, der ville beholde dem. Dem der ville forbyde ikonerne, anklagede de andre for at dyrke billederne, som om de var afguder.

Det endte med at ikonerne blev ved med at være en vigtig del af Kirkens tradition. Det kalder man for ortodoksiens sejr i år 843. Ortodoks betyder “ret tro” og “rigtig tilbedelse”.

Ikonerne er jo i grunden netop det, at Kristus har fjernet afstanden mellem, alt det Han har skabt, og Gud selv. Jesus Kristus Guds søn blev jo født som et rigtigt menneske, og blev derved et billede på Gud.

Ikonerne laves efter ganske bestemte regler, og derfor ser de meget ens ud. Maleren, som også kaldes “ikonografen”, sætter dog også sit særlige præg på den enkelte ikon. Der er desuden lidt forskellige traditioner. Russiske, græske og ægyptiske ikoner ser forskellige ud, men det er stadig tydeligt, at det er ikoner.

Det er almindeligt at ortodokse har en ikon med Jesus og en ikon med Gudsmoder Jomfru Maria. Mange har også en ikon med deres navnehelgen. Hvis man for eksempel hedder Anna, kan man have ikonen for den hellige Anna, mor til Jomfru Maria. Hvis man hedder Lukas, kan man have ikonen for den hellige Lukas, der har skrevet Lukas-evangeliet.

Inden ikonen tages i brug, skal den velsignes af præsten. Man kan selv deltage i præstens velsignelse.

Ikoner er en hellig skrift, ligesom Bibelen er det. Derfor siger man ofte, at ikoner “skrives”. Hvis man studerer ikonerne nøje, er der ofte mange detaljer med en betydning.

På Genopstandelses-ikonen kan man se Jesus Kristus stå på to plader over et dybt hul. Han står i hvidt tøj, hvorfra Guds uskabte lys skinner. I hullet kan man se knogler – det er dødsriget. Kristus har overvundet døden og dens magt, og er steget op fra dødsriget. Med sig trækker Han to mennesker: Adam og Eva (i rødt tøj ligesom Jomfru Maria), de to første mennesker. Men sammen med dem trækker Han alle mennesker fra fortiden og fremtiden, Han frelser os alle! Nøglen under Ham kan ikke længere låse porten, som er sprængt. Bag Ham står Johannes Døberen, som havde profeteret om Kristus.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: