Fra forfulgt til anerkendt

Ødelagt kirke efter angreb

Stefanus var den første kristne, der blev dræbt som martyr. Martyr er det græske ord for “vidne”. Et vidne er en person, der fortæller sandheden.

Paulus fortæller om martyrernes skæbne gennem tiderne: “De blev stenet, gennemsavet, døde for sværdet eller gik omkring i fåreskind og gedehuder og led nød og trængsler og blev mishandlet; de var for gode til denne verden og måtte flakke om i ørkener, på bjerge, i huler og i jordens kløfter.”

Jesus forberedte også sine disciple på, at der kan være en høj pris for at følge Kristus: “Man skal udlevere jer til domstolene, og I vil blive pisket i synagogerne, og I vil blive stillet for statholdere og konger på grund af mig, som et vidnesbyrd for dem.” Han siger også, at nogle gange vil det endda være familie og venner, som vil udlevere den kristne til straf.

Men kan man så ikke bare få lov at være kristen uden at sige det til nogen? Jo, det kan man godt, og det er bedre end slet ikke at være kristen. Men dem der blev dræbt for deres tro, gjorde som Jesus havde bedt dem om: de fortalte om Kristus til andre mennesker. Det ønsker Jesus, for at så mange som muligt kan blive frelst. Og derfor skulle de endda fortælle foran domstolen, for så ville også tilhørerne høre Guds ord. Martyrene elskede Gud og mennesker så meget, at de holdt fast i Jesus, selvom de blev pint og dræbt for Hans skyld. Jesus siger også i saligprisningerne: “Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres.”

Mange kristne er gennem tiderne blevet forfulgt på grund af deres tro. I de første 280 år efter at Jesus blev korsfæstet, var kristendommen en slags undergrundsbevægelse. Men selvom konger og kejsere og hedninge bekæmpede dem, så blev der flere og flere kristne.

I storbyen Rom opholdt kristne sig faktisk i undergrunden. De kristne byggede underjordiske gravsteder, fordi romerne villle have at de døde skulle brændes, men det ønskede de kristne ikke. Det var nogle meget lange gangsystemer, der hedder Katakomberne, og her kunne de kristne både begrave de døde, gemme sig og holde gudstjenester i fred.

Mange af de romerske kejsere kunne godt acceptere andre religioner, bare folk også ville tilbede Kejseren som en gud. Men det kan kristne ikke, for der er jo kun én Gud, og hvis vi bøjer os for en afgud, så nægter vi den sande Gud.

Til sidst var der en kejser, der selv blev kristen, og som anerkendte kristendommen. Det var kejser Konstantin, og det skete i år 313. Ham regner vi for hellig og vi mindes ham den 21. maj sammen med hans mor Helene. Efter år 313 kunne Kirken få lov at leve og udvikle sig i fred.

Kristne blev dog stadig forfulgt udenfor det romerske rige for eksempel i Persien, Asien og i Norden. Og det sker den dag i dag. I Irak bliver kirker bombet under gudstjenesterne. I Saudi-arabien kommer man i fængsel, hvis man har en bibel. I Pakistan bliver kristnes huse brændt.

Moder Maria

Tyskland og Rusland er kristne lande, men da de var under Hitlers og Stalins diktatur forfulgte man også kristne, og lukkede dem inde i dødslejre. Hellige Moder Maria af Paris var en nonne, der blev dræbt i den tyske lejr Ravensbrück. Hun gik i gaskammeret i stedet for en ung mor. Vi mindes Moder Maria af Paris den 20. juli.

Selv om vi lever i et kristent land, er der mange mennesker, der ikke tror på Gud. Det mærkelige er, at mange af dem ikke kan få fred, når de møder en, der tror på Gud. De skal absolut prøve at overbevise én om, at Gud ikke findes. Det er også en slags forfølgelse, og selv om det kun er lidt i forhold til det, som Moder Maria udholdt, så kan det godt være meget svært.

At blive forfulgt er hårdt, men i virkeligheden er det ikke os kristne, der bliver forfulgt – det er Jesus de ønsker at forfølge og få til at gå væk. Når vi alligevel holder fast i vores tro, så hjælper vi Jesus med at bære sit kors, og det styrker kærligheden i vores hjerte.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: