Bibelen

Den hellige bog Bibelen er det vigtigste vidne om den kristne tro. Ordet bibel kommer fra græsk og betyder bog.

Bibelen består af to dele. Det gamle testamente og det nye testamente. Det gamle testamente indeholder jødernes hellige skrifter, som de kristne deler. Det nye testamente handler om Kristus.

Det Gamle Testamente

Der findes flere udgaver af det gamle testamente. I den ortodokse kirke bruger vi Septuagint. Ordet betyder 70 og det skyldes vist nok, at den græske konge i Ægypten Ptolemæus den 2. (død 246 år før Kristi fødsel) bad 72 lærde jøder om at oversætte den jødiske Tora til græsk. Oversættelsen tog mere end 100 år!

Men jøderne blev ved med at tilrette deres hellige bøger. Specielt efter Jesus var blevet korsfæstet, ønskede de at sløre profetierne om, at Jesus skulle være Kristus. Jøderne venter stadig på, at Messias skal fødes. Alligevel er der nyere oversættelser af det gamle testamente, som bruger versioner af Toraen, som er kommet efter Kristus, og som derfor ikke er lige så nøjagtige som Septuagint.

Det Nye Testamente

Det nye testamente, som vi kender det, er blevet samlet i midten af 300-tallet, men de skrifter, som det består af, er skrevet tidligere. De ældste af skrifterne er Paulus breve. De fire evangelier om Jesu liv har været fortalt fra mund til mund, og er blevet skrevet ned senere.

Udover de fire evangelier, var der mange andre fortællinger om Jesus. Dem kalder man for apokryfe , hvilket betyder, dem der er skjult og udeladt. Der var for eksempel Filipsevangeliet og Jakobs Forevangelium og mange andre. De skrifter, som kom til at indgå i det nye testamente, er dem som Kirken anså for at være det bedste vidne om Kristus. Jakobs Forevangelium har også stor betydning for Kirken, men er ikke et lige så sikkert vidne, som de andre evangelier. Man kendte også evangelier, der var mere eventyragtige folkefortællinger, og som var mere underholdende end sandfærdige. Og så var der evangelier, som var imod Kirkens lære, og som ofte blev brugt af andre trosretninger.

Hvordan man skal læse Bibelen

Bibelen er ikke en videnskabelig rapport. Det kan man se ved, at der er små unøjagtigheder, når man sammenligner det ene evangelium med det andet. Kirken er ikke bange for at sige, at evangelierne er nedskrevet af almindelige mennesker. Bibelen er skrevet for troende, og den kan kun forstås rigtigt af dem, der har tro. Det betyder ikke, at den bare skal forstås symbolsk. Når der står, at Jesus vækkede døde mennesker til live, så er det sandt – og vigtigt! Andre ting skal ikke forstås bogstaveligt – for eksempel at Gud skabte verden  i løbet af 6 døgn a 24 timer.

Man er nødt til at læse Bibelen i sin helhed og med tro i hjertet for at forstå! Når Jesus for eksempel siger, at man skal hade sin bror, hvis man vil følge Jesus, så er det ikke fordi Han glemmer kærlighedsbuddet. Det er fordi “hader” i den sammenhæng får en anden betydning: nemlig at det allervigtigste er at følge Jesus/Gud, og selv ikke kærligheden til éns bror skal være vigtigere. Derfor, når du skal læse Bibelen, så gør først korsets tegn foran dig, som en bøn om at Gud må hjælpe dig med at forstå.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: