Korsfæstelsen og opstandelsen

Alle kristne bruger korset som deres fælles tegn. På en måde er det mærkeligt, for korset bruges jo til at dræbe mennesker med, men for os er det et tegn for evangeliet (som på græsk betyder “det glade budskab”). Vi blander sorgen med glæden: Jesus døde på et kors om fredagen. Om søndagen står Han igen op fra graven!

De sidste ord Jesus siger, er “Min Gud, hvorfor har du forladt mig?” Jesus er både Gud og menneske, og Gud kan ikke forlade sig selv. Men han dør som menneske, fordi han er et rigtigt menneske, og føler sig forladt, ligesom alle andre ville føle, hvis de hang på et kors.

“Min Gud, hvorfor har du forladt mig?” er også de første ord i salme 22 fra det gamle testamente, og det er ikke tilfældigt. Jesus begynder at synge den salme, fordi den er en forudsigelse om Messias og beskriver Jesus situation. Det minder Han jøderne om.

Da Han dør, bliver himlen mørk, der kommer jordskælv, og forhænget inde i jødernes tempel flænges fra øverst til nederst. Det har været meget skræmmende at opleve. Det har været endnu mere skræmmende, at der kom levende mennesker ud af gravene! Men for disciplene, Gudsmoder Maria og de andre, der elskede Jesus, var det mest skræmmende, at deres elskede konge, mester, præst og Gud dør! De følte sig ligeså forladt som Jesus!

Om søndagen går Hans mor sammen med andre kvinder ud til graven, og de finder at den kæmpestore sten, der lukkede indgangen, er blevet trukket til side, og at graven er tom. De bliver bange for at nogen har stjålet Hans krop, men de husker også, at Jesus faktisk havde fortalt dem, at Han ville genopstå, og de husker hvordan Jesus flere gange havde vækket mennesker op fra døden.

Som et rigtigt menneske faldt Jesus ned i dødsriget, hvor Djævlen holdt de dødes sjæle fanget på grund af deres synd. Djævlen blev sikkert glad over at have fanget Jesus, men han blev sikkert mere overrasket, da han opdagede, at det var selve Gud Den Almægtige, der var kommet på besøg. Jesus sprænger dødsrigets porte, og trækker de fangne sjæle ud i friheden. Fra nu af står himlens døre åbne for alle mennesker, for Gud tilgiver vores synd!

Genopstandelsen: Jesus kommer op fra dødsriget og trækker Adam og Eva og alle andre døde med sig

Reklamer

1 kommentar

  1. Christensen Weber Anders said,

    2. oktober 2017 hos 13:26

    whaaaaaaay’


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: