Vi kan blive guddommelige

Guds søn blev menneske, for at mennesker kan blive ligesom Gud! Nar vi tror og følger Kristus, kan vi stille og roligt blive forvandlet i vores indre, så vi bliver rene af hjertet ligesom Jesus.

Jesus er kommet ned til os, for at tage os i hånden, og løfte os op til sig. Det er at blive guddommelig: at vi ikke længere har lyst til at synde, men at vi vil være hellige ligesom Jesus. Vi kan naturligvis ikke blive Gud. Han er skaberen, og vi er skabte – vi kan komme nær, men ikke smelte sammen.

Gud har tilgivet os! Men vi skal tage imod tilgivelsen, og det er svært for de fleste. Derfor tager det lang tid – som regel hele livet. Vi bliver jo hele tiden fristet til kun at tænke på os selv og glemme Gud. Vi skal samarbejde med Gud om at blive frelst.

Vi samarbejder med Gud ved at følge Kirkens liv. Det vil især sige:

  • bede
  • faste
  • gå til gudstjenester
  • skrifte
  • og modtage nadveren.

Da mennesket faldt fra Paradiset, rev det også naturen med sig. Så når mennesker bliver guddommelige, så smitter det også af på naturen. Det er hele universet, der bliver som det oprindelig var, da det blev skabt af Gud.

5 kommentarer

  1. Lasse said,

    6. november 2011 hos 23:38

    Hej kristian. Jeg er hverken altvidende indenfor planton eller den ortodokse kirke. På trods af min simple viden, kan jeg dog se ligheder imellem platons (hulebilledet) og guddommeliggørelse. Det med at mennesket gradvist kan udvikle sig efter eget ønske og blive “oplyst”/ligne gud osv. 1) Har platons filosofi måske smidtet af på den ortodokse tro? 2) Hvad er forskellene og ligheder i mellem? 3) hvad mener kirken om platon og hans filosofi 4) er alle de ortodokse kirker enige om guddommeliggørelse? hilsen lasse. Du må meget gerne tilføje mere omkring emnet, hvis du lyster.

  2. Kristian said,

    7. november 2011 hos 21:22

    Mig bekendt er guddommeliggørelse en stræben, der kendetegner hele den ortodokse kirke, og ikke kun – tænk på Grundtvigs “O Kriste-lighed”. Dine spørgsmål vedrørende platonisme, er jeg desværre ikke i stand til at svare på. Men i Kirken vil man næppe kalde sig påvirket af Platon, men snarere pege på, at de sandheder, der er åbenbaret i Kirken, også kan genfindes andre steder.

  3. Benjamin Tromborg said,

    8. november 2011 hos 15:49

    Fader Poul Sebbelov skrev en artikel om kirkens forhold til platonisme.

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/399209:Debat–En-eller-hundrede-ikoner-er-ikke-afgoerende?all=1

  4. kristian said,

    9. november 2011 hos 09:36

    Tak Benjamin 🙂

    • Benjamin Tromborg said,

      9. november 2011 hos 22:01

      DEt var så lidt 🙂


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: