Hvad går det ud på?

Denne hjemmeside er mest for dig, som er teenager, eller er på vej til at blive det.

Her kan du læse om den kristne tro og om Kirken.

Du er velkommen til at stille spørgsmål under afsnittene, og skrive om, hvad du selv tænker. Du er også velkommen til at foreslå nogle flere emner.

Der er forskellige kristne trosretninger. Selvom de er forskellige, er de dog enige om det meste. Her er udgangspunktet den ortodokse kirke, som er den mest oprindelige kristne trosretning.



Reklamer

45 kommentarer

  1. Benjamin said,

    26. januar 2011 hos 20:30

    Tusind tak. Jeg har længe håbet på at der ville komme noget i den her stil. 🙂

  2. gudstro said,

    26. januar 2011 hos 21:32

    Det er dejligt at høre. Du er velkommen, hvis du har spørgsmål.

  3. Benjamin said,

    27. januar 2011 hos 15:00

    Hvis det ikke er for nærgående så ville jeg gerne vide hvad der fik dig til at lave denne hjemmeside. Jeg synes nemlig at det er en rigtig god måde at lære unge om den ortodokse kirke 🙂

    • gudstro said,

      27. januar 2011 hos 16:26

      Jeg fik at vide, at en pige i vores menighed efterspurgte materiale på dansk, og blev foreslået at lave noget. Da jeg selv har børn i alderen, tænkte jeg det var en god idé.

      • Benjamin said,

        27. januar 2011 hos 16:44

        Det er i hvert fald en god idé hvis du spørger mig.

  4. kesokeso1131 said,

    31. januar 2011 hos 14:00

    jeg har et spørgsmål, hvorfor har jomfru Maria tørklæde på. Jeg har hørt at det er fordi hun er hellig! men når man er hellig hvorfor må man så ikke se håret?

  5. gudstro said,

    31. januar 2011 hos 14:39

    Jeg har ikke læst noget om det, men mit svar vil være, at der er tre grunde til det. 1) Det er et tegn på kyskhed, altså at Maria forbliver jomfru, fordi hun lever ligesom en nonne. 2) Tørklædet betyder, at Hun ikke vil fremvise sin skønhed, for selv om hun er smuk, er det ikke noget i forhold til Guds skønhed og storhed. Det er også derfor, at det i nogle lande er almindeligt, at kvinder har tørklæde på i kirken. 3) Blandt jøderne (og blandt mange andre folkeslag) var det almindeligt, at kvinder altid bar tørklæde. Derfor ville det være et forkert billede, hvis Maria ikke havde tørklæde på.

    Har hellige kvinder altid tørklæde på? For Gudsmoders vedkommende er det ja, men for andre hellige kvinder kan det være nej. Jesus fortæller jo, at hellig er man indeni – ikke udenpå. Men derfor kan det rigtige for en hellig kvinde godt være at tage tørklæde på.

    • Keso2 said,

      31. januar 2011 hos 14:54

      mange tak 🙂 nu forstår jeg!!

  6. Elisabeth Schacht said,

    1. februar 2011 hos 23:06

    Kære Kristian

    Følgende er en kommentar til afsnittet “Modstand mod Gud”, men jeg har valgt at skrive den her, da det åbenbart er her, man gør det.
    Du skriver “argumenter kan få andre til at tvivle”, men gør det noget? Er det ikke vigtigt, at børn og unge lærer at være kritiske og stille spørgsmål, ikke mindst til dem, der hævder at tale med guddommelig autoritet?
    Det kan gøre stor skade på et ungt menneskes liv bare at sluge alting råt i stedet for at bruge den smule forstand, man har fået, og selv tage ansvar for sit liv.
    Jeg vil hævde, at tvivl, debat og diskussion er livsnødvendigt, også på det religiøse område. Ellers ender man nemt under “Tavshedens tyranni” (Titlen på Flemming Roses seneste bog). Det er ikke uden grund, det hedder “tvivlens nådegave”
    M.h.t. den “ene rigtige sandhed” vil jeg lade Kierkegaard få det sidste ord: “tro er en objektiv uvished, men en subjektiv vished”

    Kærlig hilsen Elisabeth

    • gudstro said,

      2. februar 2011 hos 14:01

      Kære Elisabeth

      Tak for din kommentar. Det er rigtigt, at kommentarerne helst skal stå under afsnittene, men det gør ikke noget. Eventuelt flytter jeg senere relevante kommentarer.

      Jeg tror også at tro og tvivl hænger sammen. Det er i hvert en erfaring, som det er mit indtryk, de fleste har. Da jeg prøver at skrive tingene enkelt, har jeg undgået den “knast” for ikke at virke selvmodsigende. Jeg tager udgangspunkt i, at Jesus siger: “Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det” (Luk 18,17). Det opfatter jeg sådan, at vi skal tage imod Guds ord med hjertet fremfor med hjernen. Det er med Gud som med andre vi skal elske, at jo mere vi tvivler, jo mindre har vi overgivet os til kærligheden. Men da vi jo er mennesker, og dermed skabt med en kæmpehjerne, har vi også tvivlen, og det er netop derfor Jesus siger disse ord. Det er en udfordring for os. Jeg har nu forsøgt at tilpasse teksten hertil.

      Når vi tror på én Gud, så tror vi på én sandhed. Men det betyder ikke, at vi mennesker har samme billede af sandheden i vores bevidsthed. Vi er 6 mia. bevidstheder og repræsenterer formentlig ligeså mange subjektive visheder. Det er altså vigtigt at skelne mellem subjektets realitet og det objektives realitet. Det subjektive ophæver ikke det objektive, sådan som relativismen siger: “Der findes ingen sandhed”.

      Kærlig hilsen Kristian

  7. Seher said,

    6. marts 2011 hos 20:44

    hej jeg havde et spørgsmål om, der er nogle regler for ortodokse teenager

    • Benjamin said,

      6. marts 2011 hos 22:51

      Jeg er ingen ekspert, ej heller erfaren nok til at give folk gode råd, men det bedste man kan gøre er nok at leve et så kristent liv som muligt; Bed hver dag, læs i Bibelen og om de hellige liv og prøv at leve en så moralsk tilværelse som muligt. Og hvis man er i tvivl kanman altid søge råd hos kirkefædrene. På den amerikanske internet radio ancient faith radio har de en serie af podcast med belæringer fra kirke- og ørkenfædrene som er rigtig god. De har også en masse andre podcast der giver gode råd om hvordan Den ortodokse Kirke forholder sig til forskellige emner. Deres er http://www.ancientfaith.com.
      Selv har jeg mange gange oplevet at det kan være svært at være kristen når man er omgivet af venner der næsten alle er ateister. Jeg håber at dette kan hjælpe og ellers kan du jo prøve at spørge en præst.
      Med venlig hilsen Benjamin.

  8. Joakim said,

    11. april 2011 hos 16:58

    Hej. Jeg er meget interreseret i den ortodokse tro og har været det i omkring 3 år. Jeg overvejer stærkt, at konvertere. Jeg har deltaget i en række gudstjenester i den russisk ortodokse kirke, Alexander Nevsky kirken på Bredgade (Hvor store dele af min mors familie desuden er døbt, da de immigrerede fra Rusland under zaren). Problemet er dog, at jeg ikke forstår meget af gudstjenesterne da jeg ikke taler russisk. For et stykke tid siden hørte jeg om jeres menighed, hvilket jeg blev meget begejstret over.
    Hvad skal der til for at konvertere og hvilke krav stilles der?
    Hvordan foregår det optil, undervisning osv?
    Hvordan foregår selve voksendåben?

    Håber du kan hjælpe mig med nogle af spørgsmålene. Hilsen Joakim.
    Ps. Det er en virkelig god hjemmeside du har lavet! (:

    • Kristian said,

      12. april 2011 hos 10:36

      Hej Joakim

      Når man optages i den ortodokse kirke, afsværger man det, der er uforeneligt med den ortodokse tro. En protestant afsværger fx Luthers særlige lære. Hvis man allerede er døbt i en kristen kirke, så optages man alene med myronsalving (se herom i afsnittet om de hellige mysterier) – man skal kun døbes, hvis man ikke i forvejen er det. Hvis man er voksen foregår det hos os i præstens badekar i en særlig dåbsklædning. Hvis man er lille foregår det inde i kirken.

      For at man kan blive optaget skal man være katekumen i en periode, hvor man oplæres. Vi har hos os ikke et særligt oplæringsprogram, men man vil typisk få mulighed for at bruge en bestemt i menigheden til at hjælpe sig. Desuden forudsættes det, at man deltager i kirkens tjenester så vidt muligt. Når præsten vurderer, at man er klar, kan man blive optaget.

      Du er meget velkommen til at kigge ind til vores gudstjenester. Du finder gudstjenestelisten på hjemmesiden http://ortodoks.dk. Der er ca. 10 minutters gang fra Lyngby station.

      Hvis du ønsker at stille flere spørgsmål forinden, kan du også skrive her, så kontakter jeg dig via din mail.

      Venlig hilsen Kristian

  9. Pernille123 said,

    11. april 2011 hos 22:14

    Hej kristian. Er der nogle regler omkring alkohol i den ortodokse kirke? Er ved at lave en skole opgave i gymnasiet nemlig. På forhånd tak for hjælpen. Hilsen pernille. 🙂

  10. Kristian said,

    12. april 2011 hos 10:24

    Hej Pernille. Der er den regel, at alkohol indgår som en af de ting man afholder sig fra i forbindelse med faste (se nærmere i afsnittet om faste). Bortset fra det er der intet specifikt i forhold til alkohol, men generelt frarådes overdrivelser og det er for eksempel drukkenskab (jf. Paulus: Gal. 5,21).

    Venlig hilsen Kristian

  11. Joakim said,

    12. april 2011 hos 22:18

    Hej kristian. Tak for, at du besvarede de sidste spørgsmål. Jeg vil gerne prøve, at overvære en gudstjeneste i jeres menighed i den nærmeste fremtid. Jeg kan desværre ikke kontaktes via e-mail, da jeg ikke har nogen. Jeg har et spørgsmål vedrørende hellig olie. Hvad bruges det helt bestemt til, og hvordan? Hvad hjælper det, efter man har benyttet det osv? Jeg fik nogle små flasker sidste sommer i en russisk ortodoks kirke i san francisco(kirken var desuden meget meget smuk). På flaskens står skrevet: holy oil from the reliquary of saint john wonderworker of shanghai and san francisco.. Og ved du noget om helgenen? (: hilsen joakim.

    • Kristian said,

      13. april 2011 hos 07:30

      Hej Joakim

      Vedrørende den hellige Johannes: http://en.wikipedia.org/wiki/John_of_Shanghai_and_San_Francisco.
      Hellig olie “myron” bruges i forbindelse med flere af de hellige mysterier især myronsalvingen og sygesalvingen. Ligesom med indviet vand videregives velsignelsen gennem olien.

      Kærlig hilsen Kristian

  12. KJ said,

    25. april 2011 hos 20:10

    Hej Kristian.
    Er der nogle regler om at Ortodokse kristne ikke må: be,overvære en gudstjeneste/religiøse højtider, modtage nadver, skrifte osv. i en Romersk Katolsk kirke eller Protestantisk kirke?

    PS. har i nogle videoer/klip el. lignende på dansk fra jeres menighed, på internettet? Eller kender du evt. nogle link på engelsk måske?

    Hilsen KJ (Protestant)

  13. Kristian said,

    26. april 2011 hos 11:50

    For den ortodokse troende hviler andre kirkesamfund (heterodokse) på et mere eller mindre mangelfuldt trosgrundlag, fordi de indeholder forskellige afvigelser. Derfor giver det som udgangspunkt ingen mening at deltage i andre kirkers gudstjenesteliv, hvis man har mulighed for at gå til gudstjeneste i den ortodokse kirke. Det gælder så meget desto mere sakramenterne, som hviler på en bestemt forståelse af troen. Hvordan kan man fx modtage nadveren i en kirke, hvor nadveren alene opfattes som et symbolsk måltid, og hvor præsten ikke har modtaget den apostolske velsignelse? Nadveren er især et fællesskab (kommunion), og man kan ikke på samme tid deltage i to fællesskaber, der på afgørende punkter udelukker hinanden. Der er den undtagelse, at ortodokse i undtagelsestilfælde kan modtage nadveren i den orientalske kirke (fx den koptiske), og at man som gæst også kan deltage i andre kirkers gudstjenester. Men igen: hvordan skulle en ortodoks med samvittigheden eller forstanden i behold deltage i en gudstjeneste i en kirke, hvor Kristus ikke anerkendes som Gud? Men så kan man eventuelt bede sin egen bøn og være der som iagttager.

  14. Kristian said,

    26. april 2011 hos 11:56

    Jeg har ikke umiddelbart nogle links til videoer. Prøv at søge på orthodox på YouTube.

  15. Joakim said,

    9. maj 2011 hos 22:19

    Hej kristian. Jeg så en dokumentar omkring en gruppe russiske ortodokse kristne, som bliver kaldt “the old believers”. Det er en gruppe som er blevet forfulgt igennem århundreder og flygtet til forskellige lande blandt andet u.s.a og canada. De hævder at de er den eneste gruppe, som stadigvæk bevarer den den ortodokse tro uforandret. Peter den store, skulle have ændret nogle ting eks. Når man laver korsets tegn benytter man tre fingre (treenigheden). hvor de siger, at tidligere havde været to fingre, og at man synder hver gang, man benytter 3 fingre. Kan sende et link, hvis det er. – er det en slags “sekt”? eller hvad man nu skal kalde det og ved du omkring det er blevet lavet om tidligere, når man skal lave korets tegn. Hilsen, en lidt forvirret joakim. (:

  16. Kristian said,

    10. maj 2011 hos 07:26

    Jeg kender ikke så meget til de gammeltroende. Der var for måske 10 år siden en stor artikel om dem i Kristeligt Dagblad. Det med korsets tegn har jeg hørt tidligere. Der var også noget omkring kalendersystemet, som de gammeltroende ikke ønskede at ændre. Som kristne skal vi passe på med ikke at hænge alt for meget fast i de ydre former, for det er troens indhold Jesus Kristus det handler om. De gammeltroende har det særlige problem (så vidt jeg husker artiklen), at de står udenfor den apostolske succession, hvilket betyder, at de hverken i Kirkens eller deres egen forstand har rigtige præster, da der ikke kan ske præstevielse.

  17. Benjamin said,

    10. maj 2011 hos 07:27

    Kære Joakim.
    Jeg er langt fra nogen ekspert på området men jeg vil alligevel gerne kaste lys over emnet efter min bedste evne. “The old believers” eller gammelritualister som de nok kan kaldes på dansk er ganske som du selv nævner en gruppe ortodokse kristne der fastholder en række gamle russiske religiøse traditioner. Som dokumentaren du henviser til sikkert har nævnt så opstod bevægelsen med de såkaldte “Nikonske” reformer i midten af 1600-tallet da den russiske patriark Nikon ønskede at de russiske ritualer skulle ændres så de var de samme som i Grækenland. Dette indebar bl.a. som du selv nævner ændringen af måden man laver korsets tegn på, hvoran man stavede til Jesus måden hvorpå man lavede procession i kirken osv. en anden ting er også at gammelritualisternes liturgier er utroligt lange, nogle op til otte timer.
    Da gammelritualisterne nægtede at anerkende reformerne blev de ekskommunikeret og derefter skarpt forfulgt. I dag har man påbegyndt studier der viser at man i det gamle byzantinske rige faktisk praktiserede riter der svarer til den af gammelritualisterne. Det skal dog nævnes at den ortodokse ikke som sådan betragter deres traditioner som ugyldige og den officielle anathema over gammelritualisterne blev hævet 1971 og, der er også en gammelritualistisk menighed i USA som er i fælleskab med den russisk ortodokse kirke. De fortsætter med at bruge deres ritualer samtidig med at de er i fælleskab med resten af den ortodokse kirke. Til sidst vil jeg gerne nævne lidt om dit spørgsmål med hensyn til korsets tegn. Det er blevet brugt siden tidlig kristendom og blev først udført ved at slå korsets tegn med sin tommelfinger over sit ansigt. senere udvikledes traditionen med at bruge gammelritualisternes to fingre som symboliserer kristi menneskelighed og guddommelighed og hvor de 3 nedlagte fingre symboliserede treenigheden og de 3 fingre hvor vi gør det omvendt. Jeg har selv stødt på en gammelritualist som hævdede at den sidste form stammer fra da katolikkerne overtog Konstantinopel i 1200-tallet hvilket dog ikke kan passe da der findes tidligere ikonografi som viser Kristus velsigne med den nuværende form.
    Jeg håber ikke at dette er en for stor mundfuld for dig. jeg må igen nævne at jeg ikke er nogen ekspert men at dette blot er den lille smule information som jeg kender til. Hvis du vil have en mere detaljeret kilde kan jeg foreslå at du søger på wikipedia eller orthodoxwiki. de har nogle ret gode artikler vedrørende emnet.
    Jeg håber at du fik svar på dit spørgsmål.

    Mvh. Benjamin.

  18. Joakim said,

    10. maj 2011 hos 14:08

    Tak for svarene Kristian og Benjamin. Nu forstår jeg det bedre. (:

  19. KJ said,

    30. maj 2011 hos 17:26

    Hej Kristian.
    Hvordan kan Jesus både være Gud og Guds søn på samme tid? Har fundet det herinde på hjemmesiden under: Jesus Kristus- Gud kommer ned blandt os. Citat:
    “Derfor lægger Gud lovene i menneskets hjerte, ved at Han sender sin enbårne søn for at frelse menneskene. Gud bliver menneske.”

  20. Kristian said,

    30. maj 2011 hos 19:31

    Vi tror, at Gud er “tre-enig”, altså at han er tre og én på samme tid: Fader, Søn og Helligånd. Det lyder paradoksalt, men der er meget ved Gud som er underligt, set med vores jordiske øjne. I den sidste ende begrunder Kirken det med, at på den måde har Gud vist sig for os. Han har vist sig som Sønnen Jesus Kristus og Han har vist sig som Helligånden, der åbenbarer sig i pinsen. Ville det ikke være mere logisk at sige, at så må der være 3 guder? Nej, for grundlæggende tror vi at der kun er én Gud, og Sønnen fødes jo også blandt jøder, der tror på den éne Gud. Kirken forklarer det nogle gange på den måde, at Sønnen og Helligånden er Faderens to arme, der rækker ud til menneskene.

  21. Joakim said,

    16. juni 2011 hos 10:35

    Hej Kristian. Hvad er grunden til at man normalt ikke benytter statuer af eksempel Jomfru Maria og Jesus i ortodokse kirker, hvor man i den romersk-katolske kirke benytter flere statuer?

    Hilsen Joakim

  22. Kristian said,

    16. juni 2011 hos 12:39

    Hej Joakim. Jeg kan ikke give dig et sikkert svar, men sikkert er det, at der faktisk findes ortodokse billedskærerarbejder. Grunden til, at de er sjældne, kan tænkes at have baggrund i billedstriden i 700-tallet (ikonoklasmen), som måske medførte at man senere blev påpasselig med, at billeder ikke var for realistiske. I det første årtusind var statuer o.l. dog ikke ualmindelige i øst. Forskellen på dette punkt mellem øst og vest skyldes måske mest kultur…?

    http://www.westernorthodox.com/stmark/lion/lion2006-06
    http://www.metmuseum.org/special/Byzantium/gallery_2.asp

    Venlig hilsen Kristian

  23. Kristine said,

    25. juni 2011 hos 04:29

    En af mine venner stilte mig et godt spørgsmål, som jeg gerne ville have svar på. Hvorfor hendes far, farfar og farmor skulle dø så pludseligt. Hvorfor ville gud, som elsker alle dog påføre et menneske sådan en stor smærte? Kan det forklares igennem den ortodokse tro? Jeg har ikk læst meget fra jeres hjemme sider, men stiller dog dette spørgsmål for at få svar. Har selv lige mistet en morfar som stod mig meget nær. Hilsen kristine.

  24. Kristian said,

    25. juni 2011 hos 11:27

    Kære Kristine

    Når et menneske dør, er det ikke fordi Gud påfører mennesker smerte. Det er blot livets gang, at vi alle fødes og dør. Når det er et menneske vi elsker, så gør det frygtelig ondt. Smerten udtrykker vores kærlighed og vores savn.

    Som kristne tror vi på det evige liv, og at Gud/Kristus har oprejst os til et liv i Ham. Liv-død er ikke længere biologisk, men et spørgsmål om at være nær ved Gud. Din morfar er ikke blevet til intet, hans sjæl lever videre. Når du tænker på ham og beder for ham, kan han måske mærke det.

    Når det nu ikke er Gud, der er skyld i smerten, kunne Han så ikke i det mindste forhindre at nogen dør, når Han er almægtig? Jo, hvis vi beder om det i Hans navn, vil han lytte til os, hvis det er efter Hans vilje. Men husk at den biologiske død, for de fleste af os, er forudsætningen for at møde Kristus og blive Ham nær. Og før eller siden vil vi alle dø.

    Forklaringen på, at vi må leve med lidelsen, er historien om Adam og Eva. Vi mennesker ønskede at være uafhængige af Gud, og kunne derfor ikke leve i harmoni med Ham længere. Derfor blev vi sat ud af paradiset, og måtte fra da af leve i verden, hvor døden hersker, og hvor vi må klare os selv. Her må vi leve med alle de problemer vi skaber for hinanden, vi må leve med sygdom, sult og ulykker, og vi må leve med sorg og smerte. Men her skal vi også lære at vende tilbage til Gud, og det gør vi fx ved at bede Gud om hjælp. Det vil sige ved at opgive troen på, at vi selv kan skabe paradis, og i stedet overgive os til Ham.

    Døden er ikke en ulykke for den, der dør. Selvom kroppen stritter imod, og den døende kan være fuld af angst, fortæller mennesker, der er vendt tilbage fra næsten-død, at de ikke mere er bange for at dø, for de kunne mærke, at der var godt på den anden side. Det er vigtigt at forsøge efter noget tid at overgive sorgen til Gud, for Han vil det godt for alle, og det er ikke godt, hvis man hænger fast i sorgen, så man ikke længere kan mærke kærligheden.

    Jeg håber det er svar nok. Ellers er du velkommen til at spørge igen.

    Mange hilsener fra Kristian

  25. Joakim said,

    26. juli 2011 hos 17:50

    Hej kristian. Hvorfor er det egentligt at man kalder en præst for “fader”? Og Står der skrevet noget om det i biblen?- mener a jeg har læst nogle passager hvor jesus har sagt både for og imod det, men kan desværre ikk finde stederne i biblen. (: – et andet spørgsmål jeg har spekuleret over er hvor mange der deltager i jeres gudstjenester og om jeres menighed en gang imellem tager på pilgrimsrejser, ture el. Lignende til klostre? Hilsen joakim.

  26. 27. juli 2011 hos 19:58

    Hej Joakim. Jeg er ude at rejse og har ikke saa meget tid. Du kan finde en artikel om det at kalde praesten for fader paa http://www.ortodoks.dk. Der er pt mellem 20-30 til vores gudstjenester, og du er meget velkommen ogsaa. Der har ikke vaeret arrangeret pilgrimsrejser, men der er mange af os, der har besoegt klostre. Mange hilsener fra Kristian

  27. Joakim said,

    28. juli 2011 hos 01:38

    Hej kristian. Mange tak, god ferie. (: det var bare nogle spørgsmål jeg undrede mig over. Hilsen joakim

  28. Lasse said,

    6. september 2011 hos 20:26

    Hej kristian. Hvordan beder man jesus bønnen “jesus kristus, guds søn forbarm dig over mig en synder” med et bede reb? Tænker på, om der er bestemte regler, som man skal overholde og ting som er forbudt osv. og hvad er historien bag? – har også læst nogle forskellige ting omkring vejrtrækningen under denne bøn, som skulle hjælpe. Håber du kan svare på mine spørgsmål. Hilsen lasse. Ps. det er en god hjemmeside!

  29. Kristian said,

    8. september 2011 hos 10:13

    Hej Lasse – jeg er glad for at du kan lide hjemmesiden. Det korte svar er, at der ikke er nogen særlige regler. Du kan bede den kort: “Herre forbarm dig” svarende til den græske udgave “Kyrie eleison”, og man kan variere den længere version afhængig af om man er én eller flere: Herre Jesus Kristus, forbarm dig over os”. Når man er flere vil man ikke medtage “syndere”, da man ikke dømmer andre som syndere.

    En nyklassisk (hvis man kan sige det) introduktion til jesusbønnen er bogen “En russisk pilgrims beretninger” http://www.bethesdas.dk/vare.php?id=6548&gruppe=1, og den er virkelig god.

    Bønnen er ikke kun en bøn, der i sig selv rummer meget, men også en måde at hjælpe sig selv med at tømme sig for forstyrrelser og åbne sig for Gud. Derfor kan en samstemt vejrtrækning måske hjælpe, men man skal passe på ikke at gøre bønnen til blot en meditationsteknik: fokus skal være på Gud!

    Du kan finde mere om jesusbønnen i orthodoxwiki: http://orthodoxwiki.org/Jesus_Prayer

    Venlig hilsen Kristian

  30. Lasse said,

    28. september 2011 hos 18:26

    Hej kristian. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber du kan svare på. 1) hvad mener den ortodokse kirke om organdonation/bloddonation? Og Hvorfor ? 2) har den ortodokse kirke nogensinde brændt “hekse” ligesom i den romersk katolske kirke/protestantiske kirke før i tiden, hvorfor?/hvorfor ikke?. 3) og til sidst, tror ortodokse på helvede?- har hørt at det først blev opfundet efter den splittelsen af den romersk katolske kirke. Men er lang fra sikker. Hilsen lasse og undskyld de mange spørgsmål. 🙂

  31. Kristian said,

    28. september 2011 hos 21:24

    Hej Lasse. Jeg prøver så godt jeg kan:
    Ad 1) Der er ikke nogen fælles vedtaget holdning omkring organdonation. Nogle er imod det, andre ser det som kærlig selvopofrelse. Fælles er dog, at synet på krop og sjæl som et integreret hele, og at Kirken derfor er langt fra at betragte organerne som reservedele, der kan udveksles uden videre. Vi tror på kødets opstandelse, og det indebærer, at vi tænker på at bevare kroppen hel. Netop derfor, vil det også være et udtryk for stor kærlighed, hvis et menneske skænker en del af sin krop til en elsket. Der er altså ikke noget enkelt svar på dette, men det vil ikke være naturligt for en ortodoks at tilmelde sig et organdonorkorps, men altså heller ikke utænkeligt at skænke en nyre til fx en bror eller søster. At give blod rejser ikke på samme måde betænkeligheder, men det betyder ikke at blodet betragtes som blot en af flere slags kropsvæsker: blodet skal naturligvis bruges til at hjælpe andre mennesker.
    Ad 2) Jeg kender ikke meget til dette, men voldelige hekseforfølgelser skulle have været et sjældent fænomen i de ortodokse lande. I den ortodokse kirke lægger man vægt på omvendelse. http://www.religioustolerance.org/wic_burn1.htm.
    Ad 3) Ortodokse tror på helvede. Gud er nærværende overalt, og for den der hader Gud, føles Guds kærlighed som en pinsel.

    Venlig hilsen Kristian

  32. Lasse said,

    4. januar 2012 hos 18:57

    Hej Kristian.
    Jeg tænkte på om du kendte nogle steder i storkøbenhavn, som forhandler ortodokse ikoner?
    Hilsen Lasse.

  33. 5. januar 2012 hos 14:47

    Hej Lasse

    I den danske ortodokse kirke Blomstervænget 10, Lyngby er der er et mindre udvalg af ikoner. Der er adgang i f.m. gudstjenesterne. Det er også muligt at købe ikoner i Bethesda boghandel på Israels plads i København. Ellers vil jeg anbefale at købe ikoner på nettet – der er mange steder fx: Istok, Nioras og Orama World.

  34. Lasse said,

    12. januar 2012 hos 21:53

    Hej Kristian. Hvordan forholder ortodokse kristne sig til nadverlæreren? Går de ind for transubstantiationslæreren? Har læst mange delte meninger på nettet omkring emnet nemlig. Er der ikke en generel holdning?
    Hilsen Lasse

  35. 13. januar 2012 hos 11:59

    Hej Lasse

    Jeg foreslår du kigger på ortodoks.dk, hvor der ligger artikler om nadveren. Du kan også kigge i orthodox.wiki, som jeg i øvrigt kan anbefale.

    Nadveren (eller eucharistien) opfatter Kirken symbolsk og på samme tid konkret som Jesu Kristi blod og legeme. Kirken afviser at gå ind i at forstå “mekanikken” i forvandlingen, men tager mysteriet på ordet – mysterium betyder jo “skjult”. Derfor taler man heller ikke om transubstantiation, som opfattes som et udtryk for “skolastik”, altså et forfængeligt forsøg på at forstå Gud. Som den hellige Johannes af Damaskus siger, burde det være nok at acceptere, at Helligånden sørger for forvandlingen.

  36. Lasse said,

    14. januar 2012 hos 03:26

    Hej kristian. Du må meget undskylde mine dumme spørgsmål. Prøver bare at få så meget viden omkring den ortodokse kirken som muligt. Der er masser af emner og spørgsmål som jeg tit tænker over. Hilsen lasse

    • Kristian said,

      14. januar 2012 hos 10:19

      Hej Lasse. Der findes ikke dumme spørgsmål, så du skal bare spørge løs, og så vil jeg svare efter bedste evne. Jeg er dog ikke ekspert selv, og vil derfor nogle gange henvise til andre kilder. Ovenstående svar afspejler også et typisk træk ved den ortodokse kirke, som er at man ofte afviser at grave dybt i visse spørgsmål, men i stedet opfordrer til blot at tro. Hvis en udspekuleret forklaring skal tjene som en retfærdiggørelse af tro, er det måske bedre blot at tro!

  37. Claus Møller said,

    20. september 2014 hos 17:06

    Dejlig hjemmeside – jeg nyder at læse rundt omkring på den.

    Og flot arbejde er det !

    Tak for den.

    Med venlig hilsen
    Claus Møller


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: